Rate this post

Zepsuta brama garażowa – co robić?

Brama garażowa – otwiera się, zamyka, działa automatycznie lub ręcznie – ot, codzienna rutyna, na którą mało kto zwraca większą uwagę. Aż do czasu, gdy pewnego dnia… coś przestaje „grać”. Brama zatrzymuje się w połowie, nie reaguje na pilota, skrzypi, zgrzyta lub w ogóle nie chce drgnąć. Co robić w takiej sytuacji?

Najczęstsze przyczyny awarii bramy

Awaria bramy może objawiać się w najróżniejszy sposób – od błahego skrzypienia, po bardziej poważne, jak np. zatrzymanie w połowie podczas otwierania. Zobaczmy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii bramy.

Problemy z napędem

W przypadku bram automatycznych, sercem całego mechanizmu umożliwiającego bramie ruch, jest napęd. Ten zaś może ulec różnym awariom, np. rozregulować się, przegrzać lub po prostu zużyć się. Objawami problemów z napędem może być nagłe poruszanie i zatrzymywanie się bramy czy brak płynnego działania i szarpnięcia.

Problemy z pilotem

Zdarza się, że problem tkwi nie w samej bramie, a w urządzeniu, które nią steruje. Zepsuty pilot czy wypięty przewód w centrali mogą sprawić, że brama nie będzie reagowała na polecenia.

Zużyte lub zerwane sprężyny

W większości typów bram sprężyny pełnią bardzo ważną rolę, a ich awaria, np. rozciągnięcie lub nawet zerwanie może spowodować, że skrzydło bramy zostanie unieruchomione lub nawet opadnie.

Zablokowane rolki i prowadnice

Kurz, piasek, liście, lód zimą – to wszystko może zablokować rolki i w konsekwencji utrudnić płynny ruch bramy.

Brak zasilania

Czasem powód, przez który brama nie działa może być prozaiczny. Przykładowo – brama automatyczna bez prądu nie zadziała. Dlatego, jeśli w garażu nastąpiło jakieś zwarcie i został on odcięty od prądu, brama ani drgnie.

Zamrożenie

Duży mróz potrafi dać się we znaki, szczególnie w starszych modelach bram. Przymarznięte uszczelki lub prowadnice uniemożliwiają ruch i mogą doprowadzić do uszkodzeń przy próbie otwarcia bramy „na siłę”.

Zepsuta brama – co można naprawić samodzielnie?

Nie każdy problem wymaga od razu wezwania serwisu. Są usterki, które z powodzeniem można naprawić samemu. Bez wątpienia należy do nich wymiana baterii w pilocie, choć brzmi to banalnie – to zaskakująco często jest to powód, dla którego brama nie reaguje na nasze polecenia. Kolejna sprawa to czyszczenie prowadnic i rolek – regularne usuwanie piasku czy zalegających liści naprawdę potrafi zdziałać cuda. Po wyczyszczeniu bramy, można spróbować samodzielnie posmarować smarem zawiasy i ruchome części mechanizmu. Zabieg ten może poprawić płynności działania bramy, szczególnie w modelach, które nie mają automatycznego sterowania, ale są otwierane ręcznie.

Jeżeli zaś problemem jest zamarznięcie niektórych elementów mechanizmów bramy, to można spróbować ich rozmrożenia za pomocą specjalnych środków chemicznych, podobnych jak do rozmrażania zamków z aucie lub delikatnie i powoli ogrzewać widocznie zamarznięty element ciepłym powietrzem.

Kiedy dzwonić po serwis do zepsutej bramy garażowej?

Czasem zdarza się, że brama ma usterkę, której nie powinno się próbować naprawić samodzielnie. Usunięcie niektórych awarii wymaga bowiem odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i narzędzi. W jakich sytuacjach należy powstrzymać się od działania na własną rękę?

Bez wątpienia należy do nich przypadek, w którym widzimy, że sprężyna lub linka jest naderwana lub pęknięta. Podczas próby naprawy, element ten może zerwać się całkowicie, a gdy to nastąpi to zrobi to z olbrzymią siłą i impetem i może zrobić nam krzywdę. Kolejne sytuacje to wszelkiego rodzaju problemy z napędem lub instalacją elektryczną. Awarie te wymagają od osoby je naprawiającej wiedzy technicznej, a najmniejszy błąd, np. nieprawidłowe podłączenie kabli, może stanowić potencjalne zagrożenie.

Przypadek, w którym lepiej nie ryzykować występuje również, gdy brama staje się niestabilna, np. przekrzywia się, opada lub trudno ją zamknąć. To może oznaczać poważne uszkodzenie konstrukcji i samodzielna naprawa domowymi sposobami raczej nic nie da i należy wezwać serwis do zepsutej bramy garażowej.