Rate this post

Okres XX wieku to czas olbrzymich przemian, nie tylko obyczajowych, ale mających wpływ na kształt ówczesnego świata: liczne wojny, rozpad starych mocarstw, powstanie nowych państw – wszystko to niebezpośrednio wpłynęło nie tylko na ludzi, ale również na reklamę i jej rozwój.

Kobieta i jej rola w kształtowaniu się reklamy

W związku ze znacznie słabsza pozycją kobiet w środowisku XVIII i XIX wieku były one traktowane mniej poważnie. Spece od reklamy doskonale jednak wiedzieli, że zarówno wielkie damy, arystokratki, panie z dobrych domów, jak i mieszczanki łączy jedno: zamiłowanie do piękna, kosmetyków przeznaczonych wyłącznie dla niech, biżuterii. Swoje reklamy zaczęli kierować więc bezpośrednio do kobiet. Przygotowując kampanie dla kobiet, twórcy musieli zrozumieć, z jakimi problemami borykają się one na co dzień, z czym mają do czynienia, jakie są ich pasje i zainteresowania. Wykorzystanie kobiet w reklamach również miało wielki wpływ na ich odbiór: w końcu kobieta oferowała drugiej kobiece coś, czego sama (jak chciały myśleć odbiorczynie reklam) używała. Kobiety również stały za sukcesem reklamy mydła, która na początku XX wstrząsnęła ówczesną opinią publiczną. Hasło „skóra, którą kochasz dotykać” wywołało niemałe zamieszanie. Odniosło tym samym jednak olbrzymi sukces.

Początek ery radia i telewizji

XX wiek zmienił rolę prasy w ówczesnym świecie. Nie twierdzimy, ze była ona mniejsza, niemniej pojawienie się konkurencji w postaci radia, a później telewizji mocno zmieniło postrzeganie roli jej medialnego przekazu. Producenci programów radiowych szukali sponsorów swoich audycji wśród osób, chcących reklamować swoje produkty na antenie podczas słuchowisk. Z biegiem czasu jednak zdano sobie sprawę, ze znacznie większe zyski generuje sprzedanie określonego czasu antenowego. Popularność radia dawała również szansę innej grupie osób związanej z reklamą: kompozytorom. Skoczne i chwytliwe melodie grane co jakiś czas w radio skutecznie zapamiętywane były przez słuchaczy i, bez względu na to, czy sama melodia była miła czy też nie, nieświadomie odbiorca myślał o produkcie.

Telewizja, mimo iż początkowo niewiele było osób posiadających odbiorniki telewizyjne, uruchomiła olbrzymią machinę jaką była produkcja reklam telewizyjnych. W miarę jak rosło zainteresowanie telewizją, a sam program wzbogacał się w programy rozrywkowe, przyciągające przed ekrany całe rodziny, umiejętnie wplatane reklamy, chwytliwe slogany tworzone przez copywriterów, odpowiednio dobrana muzyka jak i profesjonalni aktorzy odgrywające swoje role – wszystko to wpłynęło na rosnącą siłę reklamy telewizyjnej. Szczególnie w latach 50-60 wzrost popularności agencji reklamowych, głównie w Stanach Zjednoczonych, przyczynił się do sukcesu takich marek jak Marlboro, Texaco czy Coca-Cola. Bilboardy, maszty reklamowe, gazety – wszystkie one były pełne znamion prawdziwego sukcesu: marek znanych produktów.